Een buyer persona wordt vandaag de dag vaak ingezet om marketingacties zeer goed af te stemmen op haar doelgroep. Voor degene die niet weten wat een buyer persona is: dit is jouw standaard klant. Een soort doelgroep avatar, zeg maar. Een omschreven persoon die precies doet wat jouw doelgroep doet. Hij leest dezelfde krant, kijkt naar dezelfde mediakanalen, enzovoorts. Wanneer het een bedrijf lukt om deze buyer persona (of persona’s) goed te omschrijven, zal het eenvoudiger zijn om hun marketing campagne de juiste inhoud te geven, zodat de doelgroep goed en gericht kan worden benaderd. Op deze manier ben je dus efficiënt en effectief bezig.
Hoe helpt een buyer persona?
Hieronder volgen 7 redenen waarom een buyer persona je helpt bij betere marketing
- Je bent beter in staat gerichte doelen te stellen en te acquireren
- Je kunt je product of dienst veel beter op de markt te brengen doordat je weet met wie je gaat communiceren
- Je kunt je producten en diensten beter positioneren en deze relevanter maken voor je doelgroep
- Door een buyer persona te maken, word je gedwongen om je te verdiepen in de potentiële kopers van jouw product of dienst. Hierdoor krijg je waardevolle inzichten op het gebied van marketing, user experience en zoekwoorden (die je vervolgens in SEO tekstschrijver kan gebruiken)
- Je werkt doelgerichter, meer gestructureerd en verspilt minder tijd, doordat je je op je persona focust
- Je krijgt een beter inzicht in de customer journey van je doelgroep
- Je creëert een hogere kwaliteit leads
Buyer persona marketing bureau
Machielsen is een bedrijf dat kan helpen bij het opzetten van een buyer persona. Denk er allereerst zelf goed over na, want het creëren van deze persona is goud in je handen. Menig groot bedrijf is hier al mee bezig en de opdracht lijkt makkelijker dan hij is. Hoe langer je erover nadenkt, hoe meer vragen komen erbij. Een template kan helpen bij het formuleren van de juiste vragen. Bel ook eens een aantal mensen binnen je doelgroep op. Test hetgeen dat jij denkt te weten over hen door goede open vragen te stellen. Wanneer je dit alles hebt verwerkt tot een rapport, breng je het naar een specialist. Een marketingbureau dat gebruik maakt van buyer persona’s in hun campagne adviezen zullen je precies kunnen vertellen wat er goed en slecht aan is. Met deze informatie op zak, zul jij je beste marketingcampagne ooit gaan voeren!