Wanneer je een winkel hebt is het belangrijk om je etalage en winkel zelf op de juiste manier in te richten. Als je etalage op de juiste manier is ingericht kun je er namelijk voor zorgen dat mensen ook echt je winkel binnen komen. Vervolgens is het zaak om in je winkel zelf je belangrijke producten ook op de juiste manier te presenteren. Je kunt echter niet zomaar elk seizoen dezelfde (etalage) inrichting gebruiken. Het is belangrijk om te blijven vernieuwen en zo mensen elke keer op een andere manier weten te prikkelen. Wat zijn de trends om in de gaten te houden wanneer het gaat om instore marketing?
Gebruik van video in etalages en winkels
Steeds vaker zie je het gebruik van video in etalages en winkels. Bewegend beeld valt op en kan de aandacht trekken van mensen die voorbij een etalage lopen. Een normale reclamevideo of een video waarbij een product wordt uitgelicht zien we al langer terugkomen. Tegenwoordig wordt er echter steeds meer gedaan met interactieve video’s. Zo zijn er etalages waarbij mensen door middel van handgebaren zelf door verschillende video’s kunnen bladeren, of etalages die meebewegen wanneer iemand langs loopt. Wanneer mensen hier de interactie mee aangaan, staan ze even bewust stil bij je winkel/merk.
Etalage met QR-code
Iets wat we ook steeds vaker terug gaan zien is een etalage met QR-code. Via video’s worden bepaalde producten getoond. Wanneer iemand interesse heeft in het product, maar de winkel bijvoorbeeld al dicht is, kunnen ze via de QR-code direct online het product bestellen. Ideaal voor webshops met een fysieke winkel!
Interactieve spiegel
Ook voor kledingwinkels zijn er veel ontwikkeling. Zo werken sommige winkels met interactieve spiegels. Deze spiegels zijn een soort webshop en spiegel in één. Op de spiegel kunnen product aanbevelingen worden gedaan wat ingezet kan worden voor upselling. Daarnaast kan een klant zoeken naar welke collecties en maten er beschikbaar zijn in de winkel en kan er hulp gevraagd worden van een medewerker.
Het blijkt dat winkels die gebruik maken van nieuwe technologieën een grotere omzetstijging zien dan winkels die hier geen gebruik van maken. Het loont dus om met je tijd mee te gaan.