Publiciteit voor een nieuw product of evenement: we willen het allemaal, maar het krijgen blijkt vaak een hele uitdaging! Een advertentiecampagne op social media of flyeren in het dorp zijn goede manieren om aandacht te trekken voor jouw organisatie. Toch vraag jij je af hoe je een nóg groter publiek kunt bereiken. Is voor jou the sky the limit? Denk dan eens aan het genereren van media aandacht. Een goed persbericht kan er zomaar voor zorgen dat jouw product of evenement in de (grote) media verschijnt! Het schrijven van een persbericht gaat niet vanzelf, dus ben je misschien benieuwd naar de voordelen die deze investering je gaat opleveren. Daarom zetten wij in dit artikel 2 voordelen voor je op een rij.
1. Een persbericht brengt je in contact met een ander publiek
Natuurlijk; door een social media campagne op te zetten kun je al een heel groot publiek bereiken. Je kunt online segmenteren en zo die mensen bereiken die voor jou belangrijk zijn. Toch? Maar hoe bereik je dat deel van jouw doelgroep dat niet actief is op social media? Hier komt de offline media in beeld. Met een persbericht bereik je niet alleen een groter publiek, maar ook een ander publiek dan dat je met online campagnes aanspreekt. Je verbreedt dus je horizon en spreekt meer waardevolle klanten aan! Deze offline doelgroep vraagt om een andere benadering. Het is daarom wel belangrijk om goede content te schrijven. Hierover later meer.
2. Presenteer jezelf als autoriteit met een persbericht in een vakblad of magazine
Als je een persbericht wilt laten maken, is het belangrijk om te weten voor welk medium je dat precies gaat doen. Weet waar jouw doelgroep zich bevindt en pas hier jouw persbericht op aan. Zo is een vakblad of magazine een hele goede plek voor diegenen die een nieuw product op de markt gaan brengen. Stel je eens voor hoeveel vertrouwen je wekt met een bericht in een blad dat autoriteit is in jouw vakgebied! Er is geen lezer die nu nog om jou heen kan.
Waarom zou jij jouw persbericht laten maken door een professional?
We noemden het al even: een persbericht wordt alleen opgepikt door journalisten als de tekst goed is geschreven. Maar hoe schrijf je een persbericht? Het maken van de juiste tekst is nog een hele kunst! Weet jij bijvoorbeeld wat de journalistieke maatstaven zijn of hoe lang jouw persbericht moet worden? En hoe laat je jouw verhaal opvallen, zonder dat je aan autoriteit verliest? Voor het schrijven van een goede tekst heb je voldoende kennis nodig. Veel mensen kiezen er daarom voor om hun persbericht te laten maken door een specialist.